Monday 22 July 2013

WANITA VS KEPUTIHAN

Assalamualaikum & selamat pagi semua..

Wanita... wanita seringkali menghadapi masalah keputihan. Hari ini mari kita kongsikan info berguna ini untuk mengetahui punca ia berlaku & cara untuk mengatasinya.. 

" Keputihan merupakan lelehan daripada vagina yang keluar daripada kuantiti biasa(banyak).
Berdasarkan beberapa kes, kita dapati masalah ini bukan sahaja dialami oleh wanita yang sudah berkahwin bahkan gadis remaja turut mengalaminya" - DR Suhaimi Isa (Pakar Runding Perbidanan dan Sakit Puan, Hospital Pantai, Ampang)






(Credit)Punca/ sebab keputihan

Lendir putih dari kemaluan tidak semestinya tanda penyakit. Ia mungkin proses biasa bg seorg wanita. Lendir dikeluarkan untuk melindungi sel2 saluran dinding faraj. Tanpa lendir ini, sel2 akan menjadi kering & rosak. Biasanya lendir ini bersifat jernih, cair tanpa berbau & tidak gatal. Manakala ada juga lendir berwarna putih & pekat, kelihatan seperti nanah,  berwarna kemerahan/ coklat bercampur darah, berbau busuk serta diiringi dgn rasa gatal pada faraj. Ini perlu diambil perhatian berkemungkinan faraj & sistem peranakan telah dijangkiti bakteria.

                                         






Mengikut kajian pakar kesihatan kelamin, 99.9% wanita menghidap keputihan akibat jankitan kulat kandida yg terdapat pada dubur & faraj wanita. Faktor kebersihatan perlu dititik beratkan pada anggota sulit wanita.

Makan  Antibiotik dlm jangka masa panjang/ lama boleh membunuh bakteria semulajadi dlm faraj & ini mendedahkan faraj kepada jangkitan dari luar. Wanita hamil & menghidap kencing manis mudah dijangkiti kulat candida.


Keputihan abnormal
Kulat
- Lendir berwarna putihan/kekuningan
- Ia berlaku berterusan berserta dgn gatal
- Disebabkan kulat candida/monillia

Kuman trichomonas
- Lendir/ cecair kehijauan serta gatal

Bakteria viginosis
- Cecair berwarna kelabu serta berbau

Hubungan seks
- Cairan bersifat 'cheesy', berbau & bercampur darah

Kanser pangkal rahim
- Keluar cecair yang biasa, tidak gatal disertai bau busuk



Sebab2 lain keputihan
Viginitis artopik
- Timbul pada usia lanjut (menopause)
- kebiasanya disertai dengan rasa nyilu akibat kekurangan hormon estrogen.

Ubatan seperti antibiotik yang mengandungi estrogen

Pemakanan
- faktor yang menyebabkan kulat berlebihan pada vagina
- Pengambilan makanan kandungan tinggi gula seperti donut, kuih-muih dsbg
- makan buahan seperti timun, nanas, sengkuang

Pemakaian
- tuala wanita yang kurang sesuai 
- seluar dalam yang kurang pengudaraan juga boleh memburukkan lagi permasalahan ini. 
- Terdapat benda asingseperti adanya benang, kain ataupun benda lain yang secara sengaja / tidak sengaja ada di dalam vagina.


Keburukan keputihan
Ramai wanita beranggapan keputihan ini adalah sesuatu yang normal bagi wanita. Tetapi secara kita tidak sedar, penyakit ini telah membelenggu ramai wanita. Di antara keburukan keputihan ini ialah:

Mengganggu keharmonian rumahtangga
- Masalah keputihan tidak menjejaskan kesuburan seseorang wanita tetapi jika keputihan itu menjadi serius, hubungan seksual antara suami isteri akan terjejas. Lelehan keputihan yang teruk dan bau yang tidak menyenangkan akan mengendurkan nafsu suami untuk bersama. Radang pada faraj juga menyebabkan isteri merasa sakit dan tidak selesa bila bersama suami.

Jangkitan pada bayi dalam kandungan
- Wanita mengandung adalah di antara mereka yang senang diserang oleh masalah keputihan. Ketika hamil, hormon estrogen akan menyebabkan faraj mengeluarkan lebih banyak glycogen. Ini meyebabkan kulat lebih mudah membiak kerana dinding faraj lebih lembab. Secara purata, kira-kira 80% wanita hamil mengalami masalah ini.

Berpotensi mengandung luar rahim & boleh menyebabkan tiub fallopian dan peranakan wanita musnah ( mandul / susah nak mengandung)


Cara mengatasinya

Disarankan agar mereka yang mengalami masalah ini mengamalkan pemakanan sayur hijau dan dadih yang mengandungi lactobasillus.Apapun jangan risau sebab vitamin Shaklee mampu membantu anda mengatasi masalah keputihan ini. Vitamin itu tidak lain tidak bukan iaitu AlfalfaAlfalfa merupakan pusat pengumpulan segala nutrien. Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementeara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi. Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi.                                           


Sebarang pertanyaan atau tempahan boleh menghubungi saya Pn Nor 012-5595706.

No comments:

Post a Comment